Predestination (Spierig Brothers, 2014)

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En español a continuación.

Predestination, directed by the Spierig Brothers and based on the short story “‘—All you zombies—’” by Robert A. Heinlein (2014).

Score: a quite decent adaptation of a classic of science-fiction.

Predestination can be a bit confusing if you are lacking context about its origin and what it was adapted from. This hidden gem of the present decade is actually based on a short story by Robert A. Heinlein, one of the most influential authors in the history of science fiction, that was published in 1959 in the magazine Fantasy and science fiction. The story spans from the 1940s to the 1990s, which are all in the past for us but were partly the future when the original was written; the scene where women are sent to space to relieve the male astronauts might tip you off that what you’re watching is not our version of how history went down, so I thought it would be useful to tell you all this first so you know what you’re going to watch.

A man named John (Sarah Snook) walks into a bar and strikes up a conversation with the barkeep (Ethan Hawke). John writes confession stories for a living, and the reason he is so good at finding the female angle is because he grew up and was socialized as a girl, until a stranger disgraced her. What he doesn’t know is that the bartender sympathises with him much more that he could ever imagine.

The original short story is not even five thousand words long: concise and to the point. The movie adaptation clocks in at a pretty decent ninety-seven minutes, so its pacing is slightly slower but still good for a feature film. The plot and themes are kept intact and some minor arcs are included that expand on the main topic without deviating from the original story: a quite satisfactory adaptation.

If there is a reason to watch this movie, it’s the plot. Don’t let anyone spoil it for you. On the other hand, it’s kind of a shame that the adaptation was done over fifty years after the original because some people will find the whole premise hackneyed, for a good reason: the original was so influential that it has been done to death (though, I might say, rarely as well as this short story). So I’ll make the educated guess that younger people and archeologers of the genre will find the movie delightful; viewers who are not that into the genre might think there’s not so much to fuss about.

 

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Predestination, dirigida por los hermanos Spierig y basada en el relato corto «“…Todos vosotros, zombies…”» de Robert A. Heinlein (2014).

Puntuación: una adaptación bastante decente de un clásico de la ciencia-ficción.

Predestination puede ser un poco confusa si te falta contexto acerca de su origen y de dónde se adaptó. Esta joya oculta de la presente década está en realidad basada en un relato corto de Robert A. Heinlein, uno de los autores más influyentes de la historia de la ciencia-ficción, que se publicó en 1959 en la revista Fantasy and science fiction. El relato tiene lugar entre los años 40 y 90 del siglo XX, que son todos pasados para nosotros pero parcialmente futuros cuando se escribió el original; la escena en la que envían a mujeres al espacio para aliviar a los astronautas podría daros la pista de que lo que estáis viendo no es nuestra versión de cómo se desarrolló la historia, así que he pensado que sería útil contaros todo esto primero para que sepáis qué vais a ver.

Un hombre llamado John (Sarah Snook) entra en un bar y entabla conversación con el camarero (Ethan Hawke). John escribe confesiones para una revista para ganarse la vida y el motivo por el que es tan bueno encontrando el enfoque femenino es que creció y se socializó como una niña, hasta que un desconocido la desgració. Lo que él no sabe es que el camarero entiende su situación mucho mejor de lo que podría imaginar.

El relato original no llega a las cinco mil palabras: conciso y al grano. La adaptación al cine dura unos noventa y siete minutos muy decentes, así que el ritmo es algo más lento, pero bueno para un largometraje. La trama y los temas se mantienen intactos y se añaden algunos arcos menores que expanden el asunto principal sin desviarse del relato original: una adaptación bastante satisfactoria.

Si hay un motivo para ver esta película, es el argumento. No dejéis que nadie os la reviente. Por otro lado, da un poco de pena que la adaptación se hiciera más de cincuenta años después del original porque a algunos les parecerá que la premisa está muy vista, y con razón: el original fue tan influyente que se ha hecho a morir (aunque, debo decir, pocas veces tan bien como este relato). Así que voy a suponer que a los más jóvenes y a los arqueólogos del género les va a encantar; los que non sean tan aficionados pueden pensar que no es para tanto.

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